Views: 4
Na Sibíri sa našli unikátne zobrazenia drakov na oberegoch – amuletoch.
„Obyčajne sa podoba draka spája výlučne s Čínou, ako sa však ukázalo, v 1. tisícročí pred Kristom sa na území južnej Sibíri vytvoril originálny pohľad na tohto mýtického tvora nesúvisiaceho s čínskou tradíciou.“ Doktor historických vied Andrej Pavlovič Borodovsky skúmal obrazy draka na sponách opasku Ijusského pokladu a stanovil pôvod tohto obrazu na území južnej Sibíri v ranom železnom období.
![](https://i0.wp.com/zijemevedome.sk/wp-content/uploads/2021/12/000ab-1.jpg?resize=550%2C406)
„V Číne počas sledovaného obdobia – éry Chan – stále ešte neexistuje žiadny ustálený obraz draka, ktorý sa neskôr stane jedným z hlavných symbolov čínskej identity,“ poznamenal vedec. „Zároveň na Sibíri máme vytvorenú kompozíciu obrazov tohto draka v charakteristickej hadej póze.“
Vyobrazenia sú umiestnené na kovových prackách opaskov, ktoré sú charakteristickým znakom pokladov južnej Sibíri na prelome epochy Kosogolského, Znamenského. Práve v Ijusskom poklade, ktorý sa našiel v 70. rokoch 20. storočia na severe Chakasie je však najviac takýchto spôn. Drak je na predmetoch juhosibírskych pokladov zobrazený v pohybe, akoby sa krútil do špirály – na rozdiel od tradičného typu čínskeho draka, ktorý sa pohybuje cik-cak.
![](https://i0.wp.com/zijemevedome.sk/wp-content/uploads/2021/12/000-7.jpg?resize=550%2C316)
Figúra draka na prackách opasku plnila úlohu talizmanu a mala svojho majiteľa chrániť pred nebezpečenstvom. Spony nachádzajúce sa v rôznych pokladoch zároveň nie sú totožné – líšia sa veľkosťou a detailmi obrazu. Pravdepodobne sa takéto predmety vyrábali sériovo, boli odlievané z rôznych foriem a vytvorené podľa toho istého kánonu.
„Hoci územie južnej Sibíri na konci 1. tisícročia pred n. l. prešlo veľmi silným čínskym vplyvom, plakety s vyobrazením ijusského draka sú s najväčšou pravdepodobnosťou miestneho pôvodného dizajnu – teda nejde o nejakú kópiu. Toto je nezávislý vývoj obrazu,“ zdôraznil Andrej Borodovsky. „Postava draka je akýmsi znakom, ktorý nám umožňuje povedať, že Sibír ako kultúrne územie mala vždy súbor zvláštnych, špecifických čŕt.“
![](https://i0.wp.com/zijemevedome.sk/wp-content/uploads/2021/12/000a-9.jpg?resize=550%2C498)
Podľa archeológa Vitalija Laričeva možno význam draka vysvetliť aj prostredníctvom starovekých zobrazení v oblasti kalendára a astronomickej symboliky. Takže v čínskom slovníku „Show Wen“ (200 n.l.) čítame: „Drak letí do neba v deň jarnej rovnodennosti; v deň jesennej rovnodennosti sa ponorí do priepasti a zakryje sa bahnom.“ Keďže Ijusský poklad sa nachádza v blízkosti miest možných paleoastronomických pozorovaní a spony s drakom sú umiestnené v zemi, je možný aj takýto výklad.
![](https://i0.wp.com/zijemevedome.sk/wp-content/uploads/2021/12/000aa-2.jpg?resize=550%2C461)
Podľa Andreja Borodovského sa na území južnej Sibíri vytvoril určitý kánon obrazu draka, ktorý existoval od konca 1. tisícročia pred Kristom až do II. storočia n. l. Potom zmizol a už sa nikdy nereprodukoval, neskôr sa vytvorili iba kópie z čínskej tradície.
ZDROJ: https://www.biosferaklub.info/draci-sibirskych-skytov/